Skip to main content Skip to footer

Hoe Leefpatroonmonitoring bijdraagt aan Veilig en Zelfstandig Wonen

Toen VPT-regisseur Lynn voor het eerst mocht werken met leefpatroonmonitoring van Sensara, vond ze het vooral een mooie oplossing. Maar ze was wel benieuwd wat de cliënten en mantelzorgers er zelf van vonden. 

Wat was jouw verwachting van het inzetten van leefpatroonmonitoring bij cliënten?


“Alhoewel ik had verwacht dat de implementatie lastig zou zijn, viel dit heel erg mee. Veel cliënten en mantelzorgers die ik erover had gesproken waren namelijk al snel geïnteresseerd. Maar het was en is natuurlijk wel even wennen voor de cliënten. Om de privacy van de cliënt te waarborgen, worden er geen camera’s gebruikt. Maar één van onze cliënten had wel het idee dat ik live mee kon kijken via een camera; ik ben toen met mijn laptop naar haar toe gegaan en heb laten zien wat ik kan zien in het dashboard. Dit hielp haar om er wat meer rust in te vinden.”

Kun je een voorbeeld geven op welke manier de oplossing jou heeft ondersteund?


“Het systeem van Sensara is een mooie toevoeging aan de zorg die we bieden. We kunnen namelijk eerder signaleren op problemen. Zo heb ik bijvoorbeeld een cliënt met dementie gehad die iets meer verward overkwam. We konden er niet goed de vinger op leggen, maar door de Sensara zagen we dat de frequentie van toiletbezoeken omhoogging. Hierdoor besloten wij eerder urine op te gevangen dan dat wij anders hadden gedaan, waardoor we eerder een blaasontsteking hebben kunnen signaleren en antibiotica konden geven. Hierdoor had de cliënt minder lang last van de blaasontsteking.” 

Waarom vind jij het eigenlijk een goede oplossing?


“Cliënten kunnen met leefpatroonmonitoring langer veilig en verantwoord thuisblijven door de extra controle die er op afstand geboden wordt. Dit geeft de cliënt meer het gevoel van eigen regie dan wanneer er meerdere keren per dag iemand langskomt. Maar ik merk dus ook dat de cliënt én mantelzorger het een fijn idee vinden, dat er op deze manier meer controle is.”

“Daarbij is er bij de inzet van leefpatroonmonitoring ook een grote rol weggelegd voor de mantelzorger: zij zijn namelijk het eerste aanspreekpunt dat wordt gebeld bij een alarmmelding. Dit staat in lijn met de beweging waar wij op willen gaan: we willen ook de familie een grotere en vaste rol geven in het zorgproces. Op die manier werken we stap voor stap samen aan een fijn en veilig thuis voor ouderen.”

 

 

Wij gebruiken cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. Lees in onze cookiesbeleid hoe wij cookies gebruiken en hoe je ze kunt beheren door op "Voorkeuren" te klikken. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik je op "Accepteer alle cookies".